ساختمان دندان :

بخش اصلی دندان که عاج نامیده می شود . عاج خود تشکیل شده از اعصاب و مویرگها که در دندانپزشکی به کل این اجزا پالپ گفته می شود . در برخی مواقع به علت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان این بخش از دندان عفونی شده و امکان دارد که این عفونت شیوع پیدا کرده و استخوانهای اطراف ریشه را نیز درگیر کند . در این حالت دندانپزشک وظیفه دارد تمامی عفونت را از دندان خارج کند و قسمت خالی شده را ازمواد مخصوص پر کند.

روت کانال تراپی یا درمان ریشه :

با استفاده از این روش می توان قسمت عفونی شده را ترمیم کرد تا از کشیده شدن دندان جلوگیری شود . در این روش اعصاب و مغز دندان که دچار عفونت شده را خارج و محل را با مواد مخصوص پر می کنند تا از بروز مجدد عفونت جلوگیری شود .

پیامدهای پوسیدگی دندان :

1-در هنگام خوردن مواد غذایی سرد و گرم دندانها حساس شده و واکنش نشان می دهند

2-در اثر عفونت استخوانهایی که در اطراف ریشه قرار گرفته اند تحلیل می روند

3-در اثر عفونت زیاد بدن واکنش نشان داده و امکان دارد صورت یا گردن دچار ورم شود

4-رنگ دندانها تغییر می کند

5-فرد به علت درد شدید قادر به غذا خوردن نمی باشد

6-ریشه دندان آبسه می کند

مراحل درمان روت کانال تراپی :

الف ) ابتدا دندانپزشک با استفاده از بی حسی نقطه ی مورد نظر را بی حس کرده و سپس بر روی دندان سوراخی ایجاد می کند تا از آن طریق به پالپ که دارای عفونت می باشد برسد

ب ) سپس قسمت مربوطه را از عفونت پاک کرده

ج ) پر کردن فضا با مواد مخصوص دندانپزشکی

انجام عمل روت کانال ترابی نهایت در سه جلسه به پایان می رسد . دندانپزشکان پیشنهاد می کنند به مدت 48 ساعت از خوردن مواد غذایی سخت خودداری کنید .

بعضی افراد به اشتباه فکر می کنند بعد از انجام عمل روت کانال تراپی و خارج کردن پالپ از دهان آن دندان دیگر زنده نیست اما این فکر اشتباه می باشد زیرا همچنان در اطراف دندان بافت ، اعصاب و عروق وجود دارد که باعث می شود قسمت بیرونی ریشه به استخوان فک متصل شود . دندان ترمیم شده ماننده سایر دندانها می باشد و در صورت مراقبت درست ماننده سایر دندانها باقی می ماند .

آیا کشیدن دندان از روت کانال تراپی بهتر است ؟

جواب این سوال منفی می باشد زیرا روت کانال ترابی هزینه ی کمتری نسبت به کشیدن و جایگزین کردن دندان مصنوعی و ایمپلت دارد.