یکی از مهمترین پرسش هایی که برای همه افرادی که می خواهند ارتودنسی انجام دهند ، این است که آیا بعد از انجام ارتودنسی احساس درد در دندان هایم خواهم داشت ؟ بریس هایی که توسط دندان پزشک نصب می شوند ، بعد از گذشت چند روز از نصبشان ممکن است برای فرد در هنگام غذاخوردن کمی مشکل و یا احساس درد ایجاد کنند .

البته این شرایط برای افراد مختلف متفاوت است ، یعنی بعضی درد بیشتری را متحمل می شوند و بعضی هم دردی را احساس نخواهند کرد ولی توصیه می شود قبل از انجام ارتودنسی با روش های درمان دردهای احتمالی دندان ها آشنا شوید تا در صورت لزوم بتوانید درد آنها را تسکین دهید.

شاید در روزهای ابتدایی نصب بریس ها ، شاهد احساس درد و حساس شدن دندان ها باشیم پس بهتر است در این روزها ، ازغذاهای نرم استفاده کنیم تا کم کم دندان ها به حضور بریس عادت کنند .

علت دردهای ناشی از ارتودنسی هنوز به طور کامل کشف نشده است ولی عده ای از پزشکان این دردها را فشار ایجاد شده روی دندان ها و یا واکنش طبیعی بدن در برابر آسیب های وارد شده به دندان ها می دانند که خود را به شکل درد بروز می دهند .

عوامل دیگری هم در بروز و شدت دردهای ارتودنسی می توانند موثر باشند ، از جمله :

o جنسیت

o سطح استرس

o وضعیت روحی و روانی

o سنین مختلف

چگونه دردهای احتمالی بعد از ارتودنسی را کم کنیم ؟

1. عادت های غلط در مسواک زدن و رعایت بهداشت دندان های خود را تغییر دهید.

• سعی کنید همیشه از خمیردندان های مناسب و با کیفیت استفاده کنید و حتی می توانید در صورت لزوم از خمیردندان هایی استفاده کنید که برای افراد دارای دندان های حساس ، ساخته شده است .

• بهتر است از مسواک هایی با پرزهای نرم استفاده کنید ، این مسواک ها از برخوردهای خشن با دندان ها جلوگیری می کنند و همواره سعی کنید دندان های خود را به آرامی مسواک کنید ، مخصوصا در روزهای اول بعد از انجام ارتودنسی این کار بسیار ضروری است .

• بعد از صرف هر غذا ، دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید این کار مخصوصا در طول درمان ارتودنسی بسیار مهم است زیرا باید دندان های خود را از هر گونه پوسیدگی و یا ایجاد حساسیت دور بدارید .

2. استفاده از داروها برای کاهش درد

• برخی از این داروها را می توانید بدون نیاز به نسخه پزشک ، از داروخانه ها تهیه کنید ، مانند استامینوفن ، این دارو می تواند دردهایی را که به دلیل ارتودنسی ثابت و یا متحرک برای فرد ایجاد شده است را تا حدودی کم کند .

• می توانید از بی حسی های موضعی برای کم کردن دردهای ناشی از ارتودنسی استفاده کنید . این داروها در شکل های مختلف از جمله دهان شویه ، ژل و... در داروخانه ها وجود دارند و می توانند برای چند ساعت با بی حس کردن دهان ، دردهای موجود را از بین ببرند .

• روش دیگر استفاده از محلول آب و نمک است که برای کم شدن التهاب های تشکیل شده در دهان و همچنین کم شدن درد ها می تواند موثر باشد .

3. مراجعه به پزشک معالج خود

اگر با انجام همه روش های بالا و بعد از گذشت چندین روز همچنان احساس درد در دهان و دندان هایتان ادامه داشت بهتر است به پزشک معالج خود مراجعه کنید و راهنمایی های لازم را از او دریافت کنید .

کلینیک دندان پزشکی پرهام ، با داشتن پزشکانی مجرب و حرفه ای ، همه روزه و حتی ایام تعطیل آماده خدمت رسانی به شما شهروندان عزیز می باشد . شما می توانید از ساعت 9 صبح تا 1 بامداد برای درمان مشکلات دهانی و دندانی خود به کلینیک دندانپزشکی پرهام مراجعه کنید .

شماره های تماس کلینیک پرهام