جرم گیری دندان چیست :

جرم گیری دندان به معنی پاک کردن دندان از هر گونه جرم و پلاک میباشد. برای از بین بردن و پاک کردن این جرم ها از روشهای مختلفی استفاده می کنند که این روشها شامل :

1-استفاده از خمیر دندانهایی که خاصیت پاک کننده گی دارند : برخی خمیر دندانها وجود دارد که به طور تخصصی برای جرم گیری دندان است البته اشتباه نکنید این خمیر دندانها جرمها را از روی دندانها پاک نمی کند فقط از ایجاد جرم بر روی دندانها جلوگیری می کند

2-جرمگیری با استفاده از روشهای سنتی : دراین روش که دندانپزشکان با استفاده از وسایل و ابزار دستی جرم دندانها را پاک می کنند

3-از بین بردن جرم ها به کمک دستگاه های دندانپزشکی : این دستگاه که بر روی دندانها لرزش ایجاد کرده و از این طریق جرم دندانها را از بین می برد

4-جرمگیری با استفاده از لیزر : از لیزر می توان برای از بین بردن جرم و پلاک های دندان استفاده کرد که موجب سفیدی دندانها نیز می شود

بعد از انجام جرمگیری دندانپزشکان چه کارهایی باید انجام دهند :

1-استفاده از پولیش دندان : بعد از اینکه عمل جرمگیری بر روی دندانها انجام شد دندانپزشکان دندانها را پولیش می کنند بدین صورت که برای پاک کردن دندانها از یک سنباده ی دستی استفاده می کنند . ابتدا بر روی دندانها ماده ای شبیه خمیر دندان به نام پروفیلاکسی قرار می دهند و سپس با استفاده از سنباده ی دستی این ماده را بر روی تمام نقاط دندان قرار می دهند . این کار باعث می شود دندانها درخشنده گی بیشتر داشته باشند و سطح انها صافتر به نظر برسد

2-فلوراید : بعد از این که عمل پولیش بر روی دندانها انجام شد دندانپزشک از فلوراید برای تقویت دندانها استفاده می کنند . فلوراید که به صورت ژل یا فوم وجود دارد بر روی دندانها مالیده می شود و از بیمار خواسته می شود تا آب دهان خود را قورت ندهد زیرا این ماده قابلیت هضم شدن در دستگاه گوارش را ندارد . توصیه می شود حدود نیم ساعت بعد از استفاده از فلوراید چیزی نخورید

آیا عمل جرمگیری به دندان آسیب وارد می کند :

جواب این سوال منفی میباشد . جرمگیری آسیبی به مینای دندان وارد نمی کند فقط جرم ها و پلاک ها را از روی دندان پاک می کند. عمل جرمگیری که فاقد درد میباشد و در حین انجام آن بیمار دردی را احساس نمی کند .

مزایای جرم گیری دندان :

-در صورتیکه بر روی دندانها جرم گیری انجام نشود محیطی برای تجمع باکتری ها بوجود می آید که باعث بیماریهای دهان و دندان می شود

-انجام عمل پولیش موجب تقویت دندانها می شود

-جرمگیری و پولیش دندان باعث درخشنده گی و تمیزی دندانها می شود

-جرمگیری التهاب لثه ها را ازبین می برد و از بروز بیماریهای لثه جلوگیری می کند

معایب جرمگیری :

-در برخی مواقع جرم گیری باعث بروز عفونت در لثه می شود برای جلوگیری از این امر دندانپزشکان برای شما داروهای آنتی بیوتیک تجویز می کنند تا از بروز عفونت جلوگیری شود .