برکسیسم یا دندان  قروچه ، دندان ها را از بین می برد. اکثر مردم حتی نمی دانند که این کار را انجام می دهند . در ایالات متحده آمریکا ، دندان قروچه حدود 30 تا 40 میلیون کودک و بزرگسال را تحت تاثیر قرار داده است و به این عارضه مبتلا هستند.

برخی از افراد به دندان قروچه در خواب یا دندان قوچه شبانه مبتلا می باشند و بعضی هم در طول روز این کار را انجام می دهند. بسیاری دلیل این عارضه را اضطراب و استرس می دانند. ایجاد استرس می تواند دلایل بسیاری داشته باشد . از جمله : وقوع رخداد های غم انگیز و دردناک مانند مرگ یکی از عزیزان و یا از دست دادن یک شغل و یا گاهی از وقایع شاد مانند تولد یک کودک رخ دهد.

برخی از کارشناسان ، دندان قروچه را به عنوان چیزی بیشتر از یک عادت در افراد می دانند و آن را نشانه ای از برخی از بیماری ها نادر مربوط به اعصاب و عضلات صورت در افراد می دانند و دلیل دیگر آن ممکن است مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی باشد. مانند : فلوکستین ، سرترالین ، پاروکستین و ...

احتمال خراب شدن دندان های سالم و یا پر شده در افرادی  که به این بیماری مبتلا هستند بسیار زیاد است . مالیدن دندان ها به یکدیگر می تواند به لایه های بیرونی دندان ها صدمه بزند و آنها را در معرض آسیب های اساسی قرار دهد.

• برخی از اختلالات فکی عبارتند از :

1. احساس سردرد وقتی که از خواب بیدار می شوید.

2. دردهای ناخوشایند در صورت

• اگر شما یکی از علائم زیر را مشاهده کردید ، می توانید به  بودن مشکلی در فک هایتان مشکوک شوید :

1. انقباضات ریتمیک عضلات شکم

2. صدای دندان قروچه در شب ، که ممکن است خواب کسی را که با شما هم اتاق است را خراب کند.

3. احساس یک سردرد خفیف صبح

4. عضلات دردناک فک ، این حالت  می تواند ناراحت کننده باشد یا ممکن است ، دهان شما صبح ها قفل شده و باز بماند !

5. درد طولانی مدت در صورت

6. دندان های آسیب دیده، پر کردن شکاف دندان و لثه های آسیب دیده

7. تورم در طرف فک پایین

• روش های تشخیص این بیماری چگونه است ؟

اگر هر یک از این علائم و نشانه ها را تجربه کنید، هر چه سریعتر به پزشک خود مراجعه کنید او می تواند بیماریتان را تشخیص دهد و بهترین راه درمان را به شما معرفی کند. دندانپزشک شما ، درباره سلامت عمومی دندان هایتان، منابع استرس شما در زندگی شما و داروهایی که شما مصرف می کنید، می پرسد.یا دندانپزشک ممکن است بخواهد با هم اتاقی شما  صحبت کند اطلاعاتی از وضیت خواب شما در طول شب از او بگیرد.

مانند : عادات خواب خود، به ویژه در مورد هر صدای غیر معمول که در طول شب شنیده می شود. دندانپزشک ، شما را مورد بررسی قرار می دهد، توجه ویژه ای به عضلات داخلی و اطراف فک شما خواهد کرد. دندانپزشک همچنین دندان های شما را برای یافتن شواهد دندان قروچه بررسی می کند.

او همچنین دندان های شکسته ، دندان های از دست داده و کشیده شده و دندان های ترمیم شده شما را به دقت بررسی خواهد کرد. دندانپزشک شما همچنین ممکن است برای شما عکس برداری با اشعه ایکس از فک و  دندان هایتان تجویز کند.حدود 30٪ از کودکان ، دندان قروچه انجام می دهند که بیش از نیمی از آنها در سن 13 سالگی انجام  این کار را متوقف می کنند.دندان قروچه می تواند برای بسیاری از سالها ادامه داشته باشد.

• روش های جلوگیری از دندان قروچه

• اگردندان قروچه شما مربوط به استرس باشد، مشاوره حرفه ای ممکن است برایتان سازگار باشد. شما همچنین می توانید دنبال روش هایی باشید تا به شما آرامش دهد و یا می توانید از کیسه آب گرم استفاده کنید . کیسه آب داغ ممکن است به کاهش برخی از درد و گرفتگی عضلات کمک کند.

• درمان برکسیسم بسته به علت آن متفاوت است:

1. اگر دندان قروچه شما مربوط به استرس باشد، دندانپزشک یا پزشک شما ممکن است مشاوره حرفه ای، روان درمانی و یا سایر استراتژی هایی را برای کمک به شما برای آرام شدن توصیه کند یا دندانپزشک ممکن است داروهایی مانند دیازپام (Valium) را تجویز کند.یا برای شما  یک آرامبخشی عضلانی تجویز کند تا به طور موقت باعث کاهش اسپاسم در فک شما شود . اگر این روش ها جواب نداد ، ممکن است شما را به یک جراح دهان یا دندانپزشکی که آموزش های پیشرفته در درد سر و گردن را می داند، ارجاع دهد.

2. اگردندان قروچه شما مربوط به مشکلات دندان باشد، دندانپزشک شما احتمالا به ترمیم دندان هایتان می پردازد و یا ممكن است به شما استفاده از گارد دهان یا نخ دندان را كه متناسب با دهان و دندان شما باشد، توصیه کند.

3. اگر دلیل ایجاد دندان قروچه شما عوارض جانبی استفاده از داروهای ضد افسردگی باشد ، پزشک ممکن است یک داروی متفاوت معرفی کند و یا دارو دیگری را برای مقابله با دندان قروچه به شما بدهد.

کلینیک دندان پزشکی پرهام با دارا بودن پزشکان متخصص و حرفه ای همواره اماده ارائه خدمت به شما عزیزان می باشد.شماره های تماس :